کد مطلب:276442 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

نفع آن حضرت
بدان كه منافع وجود مبارك آن جناب بر چند گونه است:

قسم اوّل: منافع آن حضرت چه غایب باشد و چه ظاهر، و آن بر دو نوع است:

نوع اوّل: تمام خلایق در آن شریك هستند مانند: زندگی و بقای در جهان و... كه همه اش از بركات و فیوضات وجود شریف آن حضرت است - چنان كه در بخش دوم و سوم كتاب آوردیم - لذا در توقیع شریف فرمود: و امّا وجه بهره وری از من در زمان غیبتم مانند استفاده از خورشید است هنگامی كه ابر از دیده ها پنهانش سازد. و من برای اهل زمین امان هستم، هم چنان كه ستارگان مایه ایمنی اهل آسمان هستند.... [1] .

و به همین مضمون روایات دیگری از ائمه اطهارعلیهم السلام نیز وارد شده كه در خاتمه كتاب، فصلی برای بیان مبانی و تحقیق و اشارات آن منعقد خواهیم كرد ان شاء اللَّه تعالی.



[ صفحه 343]



نوع دوم: افاضات علمی و عنایات ربّانی كه به مؤمنین اختصاص دارد، مانند: واضح نمودن وقت نمازهای یومیه و مانند آن است، چنان كه در وسائل به سند خود از حضرت ابوعبد اللَّه صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود: هیچ روز ابری نیست كه وقت زوال بر مردم مخفی باشد مگر این كه امام علیه السلام خورشید را نهیب زند تا آشكار گردد، پس بر اهل هر آبادی كسی كه به وقت اهتمام داشته باشد و آن كه ضایع نماید احتجاج كند. [2] .

قسم دوم: منافع زمان غیبت آن حضرت علیه السلام: آن هم بر دو نوع است:

نوع اوّل: مخصوص به مؤمنین است و آن بسیار است، از جمله: ثواب های بسیاری است كه بر انتظار زمان ظهور آن جناب مترتّب است و ان شاء اللَّه در بخش هشتم خواهد آمد، و نیز آنچه از ثواب ها بر صبر و شكیبایی آنان در عصر غیبت مترتّب است كه در همان بخش خواهیم آورد، و باز دو برابر شدن ثواب كارهای نیك آن ها در چنین زمانی چنان كه در كتاب اصول كافی و غیر آن از عمّار ساباطی روایت شده كه گفت: به حضرت ابوعبد اللَّه صادق علیه السلام گفتم: كدام بهتر است عبادت مخفیانه با امام از شما خاندان كه در دولت باطل پنهان باشد یا عبادت در زمان ظهور حق و دولت امام ظاهر از شما؟ فرمود: ای عمّار! صدقه در سرّ واللَّه بهتر است از صدقه علنی، همین طور است به خدا عبادت شما با امامتان كه در زمان دولت باطل مخفی باشد، و ترسیدن شما از دشمنان در دولت باطل و هنگام متاركه، بهتر است از كسی كه خداوند - جلّ ذكره - را در ظهور امام حق آشكار در دولت حق عبادت نماید، و عبادت در حال ترس در دولت باطل مانند عبادت و امنیّت در دولت حق نیست. و بدانید كه هر یك از شما امروزه نماز واجب خودش را جماعت بخواند در حالی كه از دشمن مخفی باشد و با تمام شرایط در وقتش آن را ادا نماید، خداوند - عزّوجلّ - ثواب پنجاه نماز فریضه با جماعت برای او می نویسد، و هر آن كه از شما نماز واجبی را فرادی و مخفیانه از دشمن در وقتش با تمام شرایط بخواند، خداوند - عزّوجلّ - برای او ثواب بیست و پنج نماز فرادی می نویسد، و هر یك از شما نماز نافله اش را در وقتش با شرایط بجای آورد، خداوند برای او ثواب ده نماز نافله می نویسد، و هر كدام از شما حسنه ای انجام دهد خداوند برای او بیست حسنه می نویسد، و خداوند



[ صفحه 344]



- عزّوجلّ - حسنات مؤمن از شما را می افزاید اگر اعمالش را نیكو گرداند و به تقیّه، دین و امام و خودش را مواظبت كند و زبانش را حفظ نماید، چندین برابر می افزاید، خداوند - عزّوجلّ - كریم است.... [3] .

و از جمله: ثواب های زیاد و اجرهای عظیمی است كه بر بعضی از اعمال مخصوص به زمان آن حضرت - صلوات اللَّه علیه - مترتّب است، و ان شاء اللَّه در بخش هشتم كتاب خواهیم آورد.

نوع دوم: مخصوص كافرین و منافقین است، و آن مهلت دادن و تأخیر عذاب آن ها است، چنان كه در تفسیر علی بن ابراهیم قمی رحمه الله درباره آیه شریفه: «فَمَهِّلِ الكافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْداً»؛ [4] پس كافران را مهلت ده مهلت اندكی. فرمود: در وقت برانگیخته شدن قائم، انتقام مرا از جبارها و طاغوت ها، از قریش و بنی امیه و سایر مردم خواهد گرفت. [5] .

قسم سوم: منافع زمان ظهور او: و آن بر دو نوع است:

نوع اوّل: شامل خلایق و موجودات می شود مثل انتشار نور، و ظهور عدل، و امنیت راه های بلاد، و ظهور بركات زمین، و صلح و آشتی درندگان و چارپایان، و آزار نرساندن هیچ نیشداری به كسی، و بركات فراوان، و منافع بی كران دیگر... چنان كه در بحار در وصف حضرت قائم علیه السلام از امیر المؤمنین علیه السلام منقول است كه فرمود: و آسمان بارانش، و درختان میوه ها، و زمین گیاهان را برمی آورند، و برای اهل آن زینت می كند، و درندگان ایمن شوند تا جایی كه مانند چارپایانشان در اطراف زمین چرا می كنند.... [6] .

نوع دوم: مخصوص مؤمنین است، و آن بر دو گونه است:

گونه اوّل: برای زندگان آن ها، و آن انتفاع و بهره وری از شرف حضور آن حضرت و استفاده از نور آن جناب و فراگرفتن از علوم آن بزرگوار و برطرف شدن بیماری ها و گرفتاری ها و بلاها از بدن های ایشان است. چنان كه در بحار و غیر آن از امام صادق علیه السلام آمده كه فرمود:



[ صفحه 345]



هرگاه قائم علیه السلام بپاخیزد، خداوند از هر مؤمن ناگواری ها را دور می سازد و نیرویش را به او بازگرداند. [7] .

و از آن منافع، زیاد شدن نیروی آن ها است كه در حرف «ق» گذشت، و طولانی شدن عمرشان، و مشاهده كردن نحوه انتقام حضرت قائم علیه السلام از دشمنانشان، و منافع فراوان دیگر....

گونه دوم: برای مردگان ایشان، از جمله: خوشحالی و فرح ظهور آن حضرت به قبرهایشان داخل می شود چنان كه در كتاب المحجّة از امام صادق علیه السلام آمده كه در ذیل آیه شریفه: «وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ المُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ»؛ [8] و در آن روز مؤمنان به یاری خداوند خشنود می شوند. امام فرمود: در قبرهایشان به ظهور قائم علیه السلام. [9] و در حرف «ل» مطالبی كه بر این معنی دلالت داشت گذشت.

و از جمله منافع زمان ظهور آن حضرت برای اموات مؤمنین، زنده شدن آن ها است بعد از مرگشان. چنان كه در بحار از امام صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود: و چون هنگام قیامش فرا رسد در ماه جمادی الثانیه و ده روز از رجب بارانی بر مردم خواهد بارید كه خلایق نظیر آن را ندیده باشند، پس خداوند به وسیله آن، گوشت ها و بدن های مؤمنین را در قبورشان می رویاند، و گویی آن ها را می نگرم كه از سوی «جهینه» می آیند در حالی كه موهای خود را از خاك تمیز می كنند.... [10] در حرف «ك» نیز مطالب مناسب گذشت و در بخش پنجم نیز خواهد آمد كه هر كس برای فرج آن حضرت دعا كند در زمان ظهور زنده می شود تا به خدمت آن جناب شرفیاب گردد، ان شاء اللَّه تعالی.


[1] بحار الانوار: 181:53.

[2] وسائل الشيعه، 79:3.

[3] كافي: 333:1.

[4] سوره طارق، آيه 17.

[5] تفسير القمي: 416:2.

[6] بحار الانوار: 85:53.

[7] بحار الانوار: 52.

[8] سوره روم، آيه 4.

[9] المحجّة: 172.

[10] بحار الانوار: 337:52.